University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina
University of Zenica , Zenica , Bosnia and Herzegovina
The aim of the paper is to analyse comparative police education and
professional development systems in European countries, bearing in mind that
effectively designed police education system is accelerating professionalisation
and responsiveness towards increasingly complex forms of criminal activities. In
addition to that, police education systems represent one of key functions of human
resource management, improving existing and acquiring new competencies in
police service. Although, police and security sectors may have an autonomy in
establishing police education systems, they are increasingly being adjusted to the
standards of leading European countries, particularly in view of the EU accession
process, for the adoption and implementation of the EU acquis instruments under
Chapter 24 – Justice, Freedom and Security. Methodology of the paper is based on
combining comparative, normative and socio-legal method. The concluding part
shall provide an overview to main tendencies of development of police education
and professional development and recommendations for improvements.
Sistem policijskog obrazovanja i usavršavanja mora biti koncipiran tako da
odgovori na sve složenije oblike kriminalnih aktivnosti i prati dinamiku promena
u okruženju. U modernim policijskim sistemima, policijsko obrazovanje i
usavršavanje, osnova su profesionalizacije policije i razvoja karijere policijskih
službenika. Obrazovanje i stručno usavršavanje, ključna je funkcija sistema
upravljanja ljudskim resurisma u policiji koja omogućava usklađivanje znanja
i sposobnosti policijskih službenika sa znanjima i sposobnostima potrebnnim za
delotvorno obavljanje poslova radnog mesta. Ono ima za cilj povećanje efikasnosti
i delotvornosti rada, ali i stvaranje mogućnosti za razvoj individualnih karijera
policijskih službenika i osiguranje podudarnosti edukacije i usavršavanja sa
obavezom sprovođenja zakona i ispunjavanja strateških ciljeva organa. Na nivou
Evropske unije ne postoji propisani standard organizacije i kvaliteta policijskog
obrazovanja i stručnog usavršavanja, već preporuke koje su nastale razmenom
iskustva među zemljama članicama koristeći dobru evropsku praksu. Na
organizaciju i sadržaj programa policijskog obrazovanja i stručnog usavršavanja
utiču brojni faktori: istorijsko i pravno nasleđe; organizaciona struktura
policije; strateški ciljevi rada policije; određenje ključnih policijskih poslova i
zadataka;modeli policijskog rada (različite forme međunarodnog organizovanog
kriminala i terorizma; neophodnost međunarodne saradnje; jačanje policijskih
i pravosudnih evropskih asocijacija. Iako sistemi policijskog obrazovanja i
stručnog usavršavanja zavise od potreba nacionalnih policijskih sistema u sektoru
bezbednosti, sve se više prilagođavaju standardima vodećih evropskih zemalja
u pogledu organizacije i kvaliteta, a posebno sa aspekta procesa pridruživanja
Evropskoj uniji.
This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution–NonDerivative License.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.