×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Research article

ISTRAGOM RUKOVODI TUŽILAC (NE) RUKOVODI OVLAŠĆENA SLUŽBENA LICA U BIH

By
Milijana Buha
Milijana Buha

University of Banja Luka, Banja Luka, Bosnia and Herzegovina

Abstract

Zakonom o krivičnom postupku u Bosni i Hercegovini nije definisano
kada se istraga smatra pokrenutom. Polazimo od teze da istražne radnje koje
preduzimaju ovlašćena službena lica, npr. uviđaj, određuju dalji tok istrage i
utiču na odluku tužioca da li će donijeti naredbu o sprovođenju istrage. Jedan
od osnovnih materijalnih uslova za izdavanje naredbe o sprovođenju istrage je
dokaz o izvršenom krivičnom djelu. Ovlašćena službena lica uzimanju izjave u
istrazi od lica zatečenih na mjestu izvršenja krivičnog djela, u skladu sa članom
78 i 86 ZKP BiH.2
 Uzimanje izjava od lica u istrazi u skladu sa pomenutim
zakonskim odredbama je procesna radnja kojom smatramo da je pokrenuta
istraga u krivičnom postupku. Naime, ako je tužilac u obavezi, kada obustavi
istragu, da o obustavi istrage obavijesti ne samo oštećenog, nego i lice koje
je ispitano u svojstvu osumnjičenog, onda je razumljivo da se istraga smatra
pokrenutom i uzimanjem izjave od strane ovlašćenih službenih lica u skladu sa
članom 78 ZKP BiH3
.
Zakonom je propisano da je obavezan nadzor tužioca nad istražnim radnjama
koje preduzimaju ovlašćena službena lica, kako bi se te istražne radnje koristile
u dokaznom postupku, što je u skladu sa načelom akuzatornosti. Procesne
radnje koje se preduzimaju u istrazi radi otkrivanja i dokazivanja krivičnog
djela možemo podijeliti na procesne radnje ovlašćenih službenih lica, istražne
radnje tužioca, i na dokazne radnje sudije za prethodni postupak. Kvalifikacija
istražnih radnji u istrazi izvršena je prema ovlašćenom subjektu koji ih provodi
u istrazi, kao i prema dužini procesne prinude koja se primjenjuje prema
licima koja su zatečena na mjestu izvršenja krivičnog djela (osumnjičenom za
izvršeno djelo, oštećenom ili svjedoku krivičnog djela). 

The police (the authorized officials) has an active procedural role in the
investigation, because the conducting a crime scene investigation is carried
out with the help of an expert in the forensic and technical profession. This
investigative action provides the necessary evidence for criminal proceedings.
The presence of the prosecutor at the conducting a crime scene investigation
is not mandatory. But the police must inform the prosecutor that they will
carry out the conducting a crime scene investigation. The procedural act of
police restriction of movement at the scene of the crime ensures the presence
of the suspect, witnesses, accomplices in the criminal proceedings. The
aforementioned investigative actions by the jurisdiction of the police speak of
the important procedural role of the police in criminal proceedings.
The legality of investigative actions is ensured by the prosecutor’s
supervision of the work of the police. We would say that according to the
law there are two types of mandatory supervision of the prosecutor over the
work of the police depending on the prescribed punishment for the committed
criminal act. So we can to talk about immediately mandatory supervision of the
prosecutor over the work of the police or subsequent mandatory supervision.
We think that investigation has been started interrogation of the suspect by the
police and the prosecutor and informing the suspect that he can defend himself
by remaining silent and that he has the right to a lawyer. 

 

Citation

This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.